بتکارت – قطع به یقین، بازی حکم یکی از محبوبترین بازیهای پاسور نزد ایرانیان است که از زمانهای گذشته تا به امروز بازی میشود که در سالهای اخیر نیز گونه آنلاین آن، در اکثر سایتهای شرط بندی و بازیهای کازینویی ارائه میشود.
همان طور که میدانید ورق یا همان پاسور دارای ۵۲ کارت است که به طریقههای مختلف با آن بازی میشود. یکی از رایج ترین بازیهایی که با پاسور انجام میشود که در ایران نیز چه به صورت حضوری و چه آنلاین بسیار محبوب است، حکم است، که در گروههای ۲،۳ و ۴ نفره میتوان آن را بازی کرد.
آموزش بازی حکم
جالب است که بدانید که حکم نام بازی با ورق های ۵۲ تایی است که ۲ معیار بخت و مهارت در آن وجود دارد. بازی حکم ۴ نفره محبوب ترین نوع این بازی است. باید بدانید که گونه های دو نفره، سه نفره و شش نفره نیز بازی میشود. در بازی چهار نفره بازیکنان دو به دو یار دیگر به حساب میآیند و در حکم ۶ نفره هر بازیکن بر علیه بازیکن دیگر بازی میکند.
توجه داشته باشید که اساس برد و باخت در هر دور بستگی به برنده شدن در ۷ دست بازی استوار است. در واقع اساس برنده شدن در هر دست بازی نیز گرفتن امتیاز ۷ است که به هرکدام از این امتیازها دست گفته میشود.
شناخت برگ ها
به طور معمول برگ ها در آموزش بازی حکم شامل ۴ خال میباشند که در ادامه این ۴ دسته اصلی را به شما معرفی میکنیم:
خال خشت: که لوزی شکل و به رنگ قرمز است.
خال پیک: که شبیه عدد ۵ است و رنگ مشکی دارد.
خال دل: شبیه قلب است و قرمز رنگ است.
گیشنیز یا خال خاج: به شکل برگ است و مشکی رنگ است.
ارزش هرکدام از این خال ها در بازی بستگی به نوع حکم اعتبار دارد.
هر خال دارای ۱۳ برگ است که به ترتیب K، Q، J و ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰ میباشند.
ارزش عددهای ۱ تا ۱۰ مساوی با شماره همان کارت است.
معمولا برگ آس که به صورت A در حکم های چهارگانه نمایش داده میشود دارای بیشترین ارزش است.
سرباز: نقاشی یک مرد که شبیه سرباز است و کلاه قرمز بر سر دارد و با علامت J شناخته میشود. ارزش سرباز معادل عدد ۱۱ است.
بی بی: نقاشی یک زن است که با علامت Q شناخته میشود و ارزش آن عدد ۱۲ است.
شاه: شاه نیز نقاشی یک مرد با ریش است که او را با علامت K میشناسیم و ارزش آن عدد ۱۳ است.
ارزش کارت ها به ترتیب از کم به زیاد به این شکل خواهد بود:
تک، شاه، بی بی، سرباز، ۱۰، ۹، ۸، ۷، ۶، ۵، ۴، ۳، ۲.
خال ها به صورت پیش فرض هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند. به جز خال حکم که حتی پایین ترین برگ آن که عدد ۲ است بر سایر خال ها برتری دارد.
حاکم چه کسی است؟
در ابتدای بازی شخصی به عنوان حاکم انتخاب میشود که خال حکم را در ابتدای بازی تعیین میکند و تنها تفاوت حاکم با سایر بازیکنان به این است که میتواند حکم تعیین کند.
چگونگی تعیین حاکم در بازی حکم
برای این که در اول بازی حاکم را مشخص کنیم باید یک نفر کارت ها را پخش کند و در مقابل هر نفر یک کارت قرار دهد. سپس اولین بازیکنی که کارت آس را از هر خالی که باشد در اختیار داشت به عنوان حاکم انتخاب میشود. پس از آن که حاکم انتخاب شد شخصی که در سمت چپ او نشسته است باید کارت ها را بردارد و بُر بزند و کارت را پخش کند.
شاید برای شما جالب باشد:
نحوه شروع دست در بازی حکم
در آموزش بازی حکم برای شروع هر دست ابتدا باید بازیکنی که قرار است کارت ها را بر بزند از حاکم باید شروع به پخش کارت کند و به هر نفر ۵ کارت بدهد. سپس باید صبر کند تا حاکم بر اساس خال هایی که در دست دارد حکم تعیین کند.
پس از آن که حاکم حکم را تعیین کرد به هر نفر باید ۴کارت دیگر بدهند تا تمام کارت ها تمام شود. اگر این کار را درست انجام داده باشید باید در دست هر بازیکن ۱۳ کارت وجود داشته باشد.
حاکم چگونه باید حکم را تعیین کند؟
این موضوع کاملا سلیقه ای است و بر اساس استراتژی حاکم جلو میرود. اصولا حاکم بر اساس خال های با ارزشی که در دست دارد حکم تعیین میکند.
مثال: اگر در دست حاکم یک آس و یک سرباز و ۵ خشت و ۳ دل و ۳ خاج باشد، قاعدتا حاکم میبایست حکم را خشت اعلام کند.
البته شاید گاهی اوقات تعداد خال های مختلف در دست حاکم با هم برابر باشند.
آموزش انجام بازی حکم
خوب پس از آن که حکم انتخاب شد و کارت ها بین بازیکنان پخش شد حالا وقت آن است که هر بازیکن بر اساس سلیقه خود کارت ها در دست خود بچیند.
همانطور که گفتیم حاکم شروع کننده بازی است. حاکم بر اساس انتخاب خود کارتی را روی زمین میگذارد و سپس به ترتیب بازیکنان بر اساس حکم کارت های خود را روی زمین خواهند گذاشت.
پس از آن که هر ۴ بازیکن کارت های خود را روی زمین گذاشتند، باید بررسی شود که ارزش کدام کارت بیشتر است. پس از آن که مشخص شد، شخص برنده میتواند تمام کارت های روی زمین را بردارد و ۱ امتیاز کسب کند. معمولا این کار توسط یک نفر از همگروهی ها انجام میشود تا بی نظمی روی زمین نباشد.
بازی توسط شخصی که بازی را جمع کرده مجدد شروع میشود و او باید یکی از خال ها را انتخاب کند. اگر بازیکن خالی که حکم است را نداشته باشد میتواند از یکی از راهکارهای زیر برای جمع آوری امتیاز استفاده کند:
برش دادن در بازی حکم
اگر کسی کارت حکم را نداشته باشد میتواند یک برگ از خال حکم را بازی کند و از آن جایی که ارزش کارت حکم از کارت های دیگر بیشتر است، دست متعلق به او میشود.
حال اگر یک نفر دیگر در بازی آن خال را نداشته باشد و این کار را انجام دهد، آن وقت دست به کسی تعلق میگیرد که خال حکم او ارزش بیشتری داشته باشد.
رد دادن در بازی حکم
در آموزش بازی حکم اگر کسی کارت خالی که بازی میشود را نداشته باشد و نخواهد کارت حکم بازی کند یا به اصطلاح ببرد، میتواند خالی غیر مرتبط را در وسط زمین قرار دهد که به این کار رد دادن میگویند.
رد دادن به ۲ دلیل ممکن است اتفاق بیفتد:
۱- بازیکن علاوه بر این که کارت خال بازی را ندارد، کارت حکم هم ندارد.
۲- بازیکن کارت حکم را داشته باشد اما نخواهد بازی کند. چرا که یار او کارت سر آن دست را آورده و آن ها دست را گرفته اند.
اصطلاحات بازی حکم چهار نفره
دُور (Trick): یک دفعه بازی کردن که در آن هر بازیکن یک کارت میاندازد. در بازی حکم، دُور به این معناست که از ۴ برگی که نفر اول آغازگر آن است و با بازی نفر آخر به پایان میرسد.
دست (Game): به یک بازی کامل که در آن تمام برگ ها بازی شده باشد دست میگویند. به عنوان مثال در بازی حکم یک دست شامل ۱۳ دور است که اگر در آن هر تیمی ۷ دور را ببرد، بازی را برده است.
ست (Set): یک سری کامل بازی که از پیش تعیین شده است. مثلا در حکم اگر تیمی هر ۷ دست را ببرد، یک ست تمام میشود.
آغازگر (Leader): بازیکنی که آغازگر دور جدید است و بازیکنان به ترتیب مشخص بعد از او بازی میکنند. لیدر در حکم معمولا کسی است که دور پیش با برگ برنده او بازی به پایان رسیده است.
دست دادن (Dealing): پخش کردن برگ های بازی به بازیکنان.
دست دهنده (Dealer): کسی که به سایر بازیکنان برگ میدهد (پاسور).
حکم کردن (Bidding): کاری که طی آن خال سر، یا امتیاز تعهد شده مشخص میشود. میتواند به صورت رقابتی باشد یا میتواند به صورت نوبتی و یک نفره باشد.
ورق سرد: ورق سرد به ورق آکبند گفته میشود که باز یا به اصطلاح «گرم» نشده است. افراد حرفهای هنگام بازیهای شرطی برای این که کسی تقلب نکند یا کارتی را مشخص نکند، یک ورق آکبند تهیه میکنند و در هنگام بازی آن جعبه را به اصطلاح آنباکسینگ میکنند،
رو بازی کردن: رو بازی کردن که هم میتواند قانون بازی باشد و هم نشانهی اعتماد به نفس بیش از حد بازیکن باشد، که به این معناست که او قطعا برنده است.
زیر کشیدن: هنگامی که برگی به نسبت سایر برگ ها برتری دارد و برنده است، به اصطلاح سایر برگ ها را «زیر میکِشد».
لازم: در هنگام شروع بازی که حاکم اولین ورق حکم تمام آن دور را بازی میکند از اصطلاح «لازم» یا «حکم لازم» استفاده میکند. چه حاکم این کلمه را بگوید و جه نگوید در روند بازی هیچ تغییری ایجاد نمیشود. چرا که ورق زمینهای که حاکم میگذارد باید بازی شود.
برنده شدن در بازی حکم
در ابتدای آموزش بازی حکم گفتیم که هر گروهی که بتواند ۷ دست را بگیرد برنده بازی خواهد شد و آن راند را خواهد گرفت. این که بازی چند راند طول بکشد کاملا سلیقه ای است اما معمولا هر گروه به امتیاز ۳ یا ۵ برسد برنده بازی خواهد شد.
قوانین امتیازدهی در بازی حکم
کوت کردن در بازی حکم: اگر که تیم حاکم بتواند هر ۷ دست را بگیرد و برنده بازی شود و تیم مقابل نتوانسته باشد هیچ امتیازی بگیرد، اصطلاحا میگوییم که تیم بازنده کوت شده است و تیم حاکم بهجای ۱ امتیاز، ۲ امتیاز میگیرد.
پرکوت کردن در بازی حکم: اگر تیم حاکم نتواند در کل بازی امتیازی بگیرد و تیم مقابل در یک راند ۷-۰ برنده شده باشد، میگوییم تیم حاکم پرکوت شده. امتیاز تیم برنده ۳ برابر حساب خواهد شد و به جای ۱ امتیاز ۳ امتیاز خواهند گرفت.
بام در بازی حکم: در آموزش بازی حکم باید بدانید اگر یک تیم هر ۷ دست را در یک راند برنده شود و تیم مقابل امتیازی نگرفته باشد و تیم برنده درخواست ادامه بازی کند، اگر امتیاز آن ها به ۱۳ برسد به اصطلاح تیم برنده بام کرده است و کل بازی را برنده شده است.
کوت دست شش: اگر تیمی در دست یا همان راند ۶ تیم دیگری را کوت کند به ضررش خواهد بود چرا که در این حالت امتیاز برنده ۱ و امتیاز تیم بازنده ۶ خواهد بود.معمولا براساس توافقی که قبل از شروع بازی انجام شده، بعد از این اتفاق تیم بازنده حاکم هم میشود.
قوانین خاص در حکم چهار نفره
۱- قانون ده لوی کم: زمانی که ۵ کارت اول به حاکم داده شد، هیچ کارتی در آن بالاتر از ده (سرباز، شاه، بیبی، آس) نباشد، حاکم میتواند دست خود را نشان دهد و از شخصی که کارت ها را پخش میکرده درخواست کند تا دوباره کارت ها را بُر بزند. در برخی موارد نیز اگر دست دو نفر از بازیکنان ده لو کم باشد و حاکم نباشند، افراد میتوانند از حاکم درخواست تعویض دست بدهند که مشروط به آن است که حاکم قبول کند.
بُر زدن نهایی: دست دهنده بعد از بُر زدن، دسته ورقها را جلوی حاکم یا یار حاکم میگیرد تا یکی از این دو نفر بُر نهایی را بزنند. معمولا تیم حاکم فقط در یک حرکت، بخشی از ورقهای پایین را انتخاب میکند و روی دسته قرار میدهد.
تخلفات در بازی حکم که منجر به اخراج میشود
- حرف زدن درباره ورق هایی که دارید.
- جابجا کردن کارت ها هنگام دست دادن.
- رد دادن غیر مجاز: اگر از زمینه خالی را داشته باشید اما رد بدهید تخلف به حساب میآید و شما کل آن دست را باختهاید.
- اگر هنگام دست دادن به بازیکنی کمتر یا بیشتر از ۱۳ ورق داده شود، اگر وسط بازی این تخلف مشخص شود، آن دست جمع میشود و باید از اول بازی کرد.